mandag, juni 26, 2006

Idioter!

Det er sommer. Selv om været ikke minner mye som det, så er det faktisk sommer. Det står nemmelig juni på kalenderen.

Og sommer er høytid for bobilturister og campingvogner langs norske veier. Siden nordmenn, ifølge en eller annen tabloid nettavis, har dumpet ferie i Norge til fordel for det store utland så er det vistnok overvekt av utlendeinger i disse store hvite kjøretøyenen på veien om dagen.

Så nå har du sikkert konkludert med at jeg skal kalle turistene for noen idioter... Det ville jo ikke være ulikt me gog lange ut mot hvem som helst, når som helst. Men trekk ikke konklusjonene for tidlig kjære leser. Det er ikke store doninger som skal få gjennomgå i dag.

Det er Ole Nordmann, og faktsik Kari som skal få en skyllebøtte!

I dag i tidsrommet litt over kl 15 kjørte jeg strekningen Bodø - Fauske. Jeg har en uvane med å kjøre pitte litt over fartsgrensen. Noe jeg faktisk ikke gjorde i dag. Jeg lå heller 10-20 km/t under fartsgrensen. Noe som er helt sinnssykt borti helvete irriterende. Foran meg lå en Jeep av den store typen. Den måtte nok ha minst en 2,0 liters motor og det stod til og med Turbo Diesel på den. Bak rattet satt en mann... Og den forbanna idioten lå UNDER fartsgrensen hele tiden. En perioden der mistenkte jeg dusten for å kjøre med håndbrekket på. Og får de som har kjørt strekningen så vet dere at det er ikke bare å kjøre forbi hvor som helst. Og med vinterens trafikkulykker friskt i minne fristet det lite med en hasardiøs forbikjøring...

En som ikke syns det fristet like lite var en liten ung jente i en gråbrun mercedes C-klasse av noe slag. Det var ingen tvil om at buffalo skoa lå hard mot gasspedalen i mercedesen som plutslig dukket opp i speilet bak meg. Med moteriktige, gedigne solbriller som dekkte halve ansiktet og innøvd råne-sittestilling syntes hun selv nok at hun var ganske så råkul! Rett etter en sving, før en bakke og en ny sving kastet den unge håpefulle seg ut bak meg og pressa C-klassen for det den var god for å susa forbi meg en en bil til. Idiot! Det gikk bra denne gangen, men hun kom ikke langt før neste hindring var på plass. Nye biler i samme retning med kursen mot indre Salten. Men hun kom seg forbi dem også. Jeg regner med at ferden videre innover Rv80 fortsatte i samme stil. Hvor lenge din karriere som bilist varer skal være uvisst. Jeg håper bare noen tar fra deg lappen før du skader deg selv, eller enda verre; noen andre.

Og hvis du, bilisten som kjørte som en sinke, trodde du skulle slippe unna moralpreken her på slutten tar du feil. Husk at det er du din forbannade idiot som ofte frem provoserer slike forbikjøringer.

Hold fartsgrensa jævlade Bestemor Duck sjåfør, eller kom deg av veien og slipp oss frem!

Ingen kommentarer: