torsdag, november 22, 2012

Jenter forstår ikke hva som må til…



Jenter forstår ikke hva som må til for å bli gode, står det på forsiden av møkka nettavisen Dagbladet.no. Tidligere landslagskeeper Erik Holtan, nå spillerutvikler i Telemark fotballkrets, uttaler seg.

Der har han, i følge DB, merket seg en grunnleggende forskjell i holding hos jenter og gutter.
Jentene må begynne å forstå at det kreves hard jobbing for å bli god. De ønsker å bli best, men tar ikke 100 prosent konsekvensen av det ønsket. Vi som har vært gode, vet at det kreves helvetes mye jobb for å bli best. Til og med Cristiano Ronaldo må trene mye” sier Holtan
Han sier videre at jentene må bli flinkere å spesialisere seg og at det virker som at guttene har ekstra lyst til å bli best.

Holtan kan meget mulig ha noen små poenger. Han får også delvis støtte fra veteran og landslagsspiller Solveig Guldbrandsen (over 150 landkamper and still counting). Guldbrandsen peker på mer sammensatte årsaker. Sosial status, forskjellene på å matchnivået, støtten i hjemmet og en del andre faktorer. Jenter av 80 tallet ofte trente og spilte med gutta, og dermed fikk hardere matching. Nå rekner jeg med at de fleste jenten trener utelukkende med og mot andre jenter. Det kan absolutt være med å påvirke guts og nivå.

Men poenget i mitt innlegg er ikke hvorvidt denne Holtan, du vet han som var så god med hele 6 landslagskamper, har et poeng eller ikke. Jeg reagerer på generaliseringen og det å dra alle under en kam. JENTER forstår ikke hva som må til… Altså ingen jenter forstår  hva som må til. - Jeg tipper Holtan ikke helt ser poenget med damefotball, men det er en helt egen diskusjon om menn som mener ting om kvinner og idrett (sånn som denne idioten tidligere i sommer)

Gå til hvilken som helst 1. klasse og spør elevene hvor mange som vil bli like gode som klysa Ronaldo. Jeg tipper i overkant av 90 prosent av guttene løfter ei hånd i været. Hvor mange av jentene tror du rekker opp hånda? Svært få. Skulle det mot formodning vær ei som gjør det tipper jeg du ville dratt på smilebåndet.
Så kan du spole frem 10-11 år. Hvor mange rekker opp hånda da? Antall gutter med proffdrømmen har nok sunket betraktelig. Og det kan jo tenkes hun ene/de få fant noe bedre å gjøre. Det er tross alt ikke så jævla lukrativt å være jente/damespiller i Norge.
Jeg tror på generell basis at heller ikke guttene vet hva som må til.
Forøvrig tror jeg nok jente kommer bedre ut prosentvis enn gutta når det gjelder å ha fotballdrømmen og lykkes.

Men hva vet vel jeg? Jeg skulle jo bli den neste Linda Medalen, men så innså jeg at jeg ikke var god nok, og neppe kom til å bli det. 
Jeg sier som arbeidsgiver; Best på det vi gjør! Noe som i grunn er helt sinnsykt enkelt; Vær alene om å gjøre det!

Ingen kommentarer: