torsdag, februar 17, 2011

Jada! VG lager sak og får hjelp fra Krf


VG – Verdens Gang, en av Norges største aviser, eller den versjonen av Se&Hør som kommer ut hver eneste dag, kjører for tiden saker med fokus på mobbing. Under fanen Bry Deg kan du ta mobbeløfte på Facebook. Ved å avlegge VGs mobbeløfte ”forplikter du deg til å bry deg om mennesker rundt deg.” Jeg synes det er flott at VG setter fokus på dette. Det er tross alt veldig mange i dette landet som bruker VG som en av sine primære nyhetskilder.
VG legger frem tall for undersøkelser som har vært gjennomført i Forsvaret. Over 5000 opplyste også (se faktaboks) at de kjenner til mobbing og trakassering i militæret. Dette medfører helt sikkert riktighet. Det er ingenting som skulle tilsi at Forsvaret er bedre enn samfunnet for øvrig. Men jeg reagerer på at stortingsrepresentant Laila Dåvøy i påfølgende avsnitt kliner til med ”at tallene viser at mobbing og trakassering av kvinner gjennomsyrer Forsvaret.”

Slik jeg forstår Dåvøys uttalelse bruker hun tallet som at alle disse er kvinner. Altså at alle sakene omhandler kvinner som har blitt trakassert av menn. I mange tilfeller er dette tilfelle. Men det finnes helt sikket også saker hvor menn som har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet fra kvinner eller andre menn. Er dette mindre alvorlig enn trakassering av kvinner?

Jeg reagerer også på VGs faktaboks. Fiffig bruk av tall bidrar til å understøtte VGs sak. I enkelte tilfeller bruker de tall, men i andre skriver de tallet 4 som fire.

 
Jeg lurer også på hvordan Forsvarets Sanitets på hvordan undersøkelsen har blitt gjennomført. At 5000 kjenner til mobbing og trakassering i militæret betyr ikke at 5000 kvinner blir mobbet eller trakassert i Forsvaret. Hadde jeg vært en av disse ville også mine gode kolleger kjent til saken. Og da ville én sak blitt til 10-20 registerte tilfeller. Betenkelig!

Men det er jo bare VG... Og KRF.

4 kommentarer:

Anonym sa...

word. Jeg blir faktisk provosert av måten vg blåser opp hver eneste sak om forsvaret som en SKANDALE

Siv Jorunn sa...

Eh, det er faktisk veldig vanlig å skrive tallene 1, 2 og 3 med bokstaver, og tallene som kommer over som tall... ;)

Betty sa...

Nettopp. Tallene over som tall...
Tror vi lærte å skrive opp til 10. But anywho; VG er en tulleavis. Daglig utgave av Se&Hør

Ole-Asbjørn Fauske sa...

En god kommentar. Jeg satt med de samme tankene da jeg leste oppslaget. Noe av problemet for de av oss som oppsøker nyhetsmedier for å forsøke å lære og forstå noe om hvordan verden henger sammen, finner nyheter presentert av medier som først og fremst skal tjene penger. Da er måten nyheter blir presentert på helt avgjørende. Kan man presentere noe som "skandale" - eller om ulike oppfatninger kan presenteres som "konflikt" - øker opplagstallet og dermed fortjenesten. At folk blir ført bak lyset virker å være helt underordnet i denne sammenhengen. Vi får trøste oss med at det fortsatt ikke er så ille som det kommer til å bli etter hvert som konkurransen blant mediene blir enda hardere og opplagstallene går ytterligere ned.